• toniebroekhuijsen

Propaganda (4): de campagne waar Bernays spijt van kreeg


Mediaspecialist Tonie Broekhuijsen die Propaganda, hét klassieke handboek voor public relations, naar het Nederlands vertaalde, schrijft een aantal gastblogs voor De Ondernemer. In deze serie over de geboorte van public relations honderd jaar geleden en het effect op onze tijd, dit keer terug naar de tijd van de Eerste Wereldoorlog: liever een sigaret dan een snoepje.

Voor de Eerste Wereldoorlog worden er nauwelijks sigaretten gerookt. Mannen roken pijp, sigaren of kauwen op pruimtabak. Via de legerrantsoenen krijgen de tabaksfabrikanten soldaten zover dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog sigaretten gaan roken.


De verkoop van sigaretten gaat in de jaren twintig met sprongen omhoog, maar de baas van de American Tobacco Company, George Washington Hill, vindt het niet genoeg. Hij neemt public relations-pionier Edward Bernays in de arm om vrouwen aan te sporen te roken; immers, dat is de andere helft van de markt.


Bernays begint zijn campagne door te wijzen op het feit dat je van roken niet dik wordt in tegenstelling tot het eten van zoetigheid: “Reach for a Lucky Instead of a Sweet”, zo heet de campagne.


Lees hier verder:

https://www.deondernemer.nl/marketing/propaganda-campagne-roken-bernays-spijt~1746921

0 keer bekeken
© 2020 The Social Newsroom
The Social Newsroom logo_edited.jpg