• toniebroekhuijsen

Interview voor 7DTV - maart 2020


Interview voor 7DTV, gepubliceerd op 12 maart 2020.



"EDWARD BERNAYS IS DE GRONDLEGGER VAN FAKE NEWS” | TONIE BROEKHUIJSEN (MEDIASPECIALIST) | 7DTV

PROFILE, DESMET STUDIO'S AMSTERDAM | PUBLICATIE: 12 MAART 2020


Tonie Broekhuijsen kwam op het idee om de communicatiebijbel ‘Propaganda’ van Edward Bernays uit 1928 te vertalen. In gesprek met deze mediaspecialist over dit verrassend actuele boek.


Propaganda

“Ik was erg verbaasd toen ik dit boek, rond 2000, voor de eerste keer las. Allereerst over de inhoud: auteur Bernays beschreef onze wereld waarin hij ‘de aandachtseconomie’ voorspelde. Ruim negentig jaar later is dit onderwerp verrassend actueel. Ten tweede vond ik raar dat het boek nog niet vertaald was. Ik had onlangs de tijd om het boek te vertalen. Hier ben ik mee gestart nadat ik aan de rechten ben gekomen via de dochter van Bernays.”


Edward L. Bernays

“Bernays wordt door anderen beschreven als de granddaddy van PR & spin. Hij werd 103 jaar oud en was een volle neef van Sigmund Freud. Ik ben ervan overtuigd dat Freud nooit zo bekend was geweest zonder z’n neef. Het was eigenlijk de bedoeling dat Bernays zijn vader over zou opvolgen in de graanhandel, maar in plaats daarvan startte hij een persagentschap in New York vóór de 1ste wereldoorlog. Hij wordt gezien als grondlegger van Public Relations.”


Tijdloos

“In 1995 stond Bernays – inmiddels 100 jaar oud – nog in een zaal voor duizend PR-functionarissen. Hij was de eerste persoon die producten aan bekende mensen of professionals linkte en hij heeft fake news bedacht. Denk bijvoorbeeld aan Orael B: de tandenpasta die wordt aanbevolen door tandartsen. Of aan John de Mol en Jeroen Pauw die zogenaamd via social media adviseren om Bitcoins te kopen.”


Benieuwd naar andere actuele PR-verhalen uit het boek ‘Propaganda’? Kijk de hele aflevering!


TONIE BROEKHUIJSEN Tonie is ruim 35 jaar werkzaam in de media; als journalist, fotograaf, hoofdredacteur, bladenmaker en creative director. Hij werkte voor grote publieksbladen als Libelle, Margriet, DoehetZelf, AutoWeek, KIJK en NU.nl. Met zijn mediaconsultancy bedrijf The Social Newsroom ontwikkelt hij publiciteitsconcepten, adviseert hij media en bedrijven en geeft hij nu het boek Propaganda van Edward Bernays in Nederland uit.



Teaser op Facebook van 7DTV