• toniebroekhuijsen

Propaganda (3): Zo veranderde Bernays het Amerikaanse ontbijt


Mediaspecialist Tonie Broekhuijsen die Propaganda, hét klassieke handboek voor public relations, naar het Nederlands vertaalde, schrijft een aantal gastblogs voor De Ondernemer. In deze serie over de geboorte van public relations honderd jaar geleden en het effect op onze tijd, dit keer: hoe Edward L. Bernays de ontbijtgewoonten van de Amerikanen wist te beïnvloeden. Sterker nog: veranderde.

Tandartsen bevelen Oral B aan, Prodent of een andere tandpasta. Homeopathische producten worden verkocht onder de naam Dr. Vogel. Shampoos worden aangeprezen met ingewikkelde, verjongende, kuurachtige eigenschappen, ontwikkeld in heuse Franse laboratoria. Witte jassen hebben nog steeds autoriteit. En als een autoriteit, een product aanbeveelt, lijkt het vertrouwd. Deze praktijk is zo oud als de public relations-industrie.


Aan het begin van zijn 75-jarige carrière wordt de eerste, zelfbenoemde public relations-pionier van de Verenigde Staten, Edward L. Bernays, benaderd door de Beech-Nut Packing Company uit Canajoharie, New York; een van de grote voedselfabrikanten van de Verenigde Staten. 


Lees hier verder: 

https://www.deondernemer.nl/marketing/propaganda-bernays-amerikaans-ontbijt~1725970

0 keer bekeken
© 2020 The Social Newsroom
The Social Newsroom logo_edited.jpg