• toniebroekhuijsen

Propaganda (5): Zo maak je een jubileum veel groter dan het is


50 jaar elektrisch licht. Hoe een destijds vernieuwende public relations-aanpak daarover, eind jaren '20, zowaar tijdloos blijkt te zijn. Propaganda, hét klassieke handboek voor public relations, staat vol met dit soort voorbeelden. Mediaspecialist Tonie Broekhuijsen vertaalde het boek onlangs naar het Nederlands en schrijft er voor De Ondernemer een aantal gastblogs over.


Branchefeestjes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven, de sport en de media. Er zijn jaarlijkse verkiezingen voor het beste accountantskantoor, de beste website, de belangrijkste technische innovaties, de sporters en de makers van televisieprogramma’s. En dan zijn er nog de jubilea. Van 1 tot 100 jaar: als er iets te vieren valt, kun je jezelf als bedrijf of instelling (weer) in de spotlights zetten.


Enkele maanden na zijn succesvolle campagne om vrouwen op straat te laten roken, wordt public relations-pionier Edward Bernays benaderd door General Electric. Het elektrische licht bestaat 50 jaar. De uitvinder van het elektrische licht, Thomas Edison, zal persoonlijk aanwezig zijn bij een jubileumfeestje.


Edison is echter bang dat General Electric er een ‘te commercieel feest’ van maakt, dus neemt zijn goede vriend Henry Ford het roer als organisator over. General Electric blijft betrokken en vraagt Bernays om hun kant van de zaken te behartigen. En dat doet hij inderdaad commercieel, en met verve.


In de weken vooraf verschijnen er brieven met felicitaties van onder andere Albert Einstein, bekende Amerikaanse generaals uit die tijd en wordt er een speciaal liedje voor Edison gecomponeerd. De Amerikaanse posterijen drukken op Bernays verzoek een speciale herdenkingszegel.


Lees hier verder: 

https://www.deondernemer.nl/marketing/propaganda-bernays-general-electric-jubileum~1761555


0 keer bekeken
© 2020 The Social Newsroom
The Social Newsroom logo_edited.jpg