• toniebroekhuijsen

Propaganda in de openbare ruimte. Yoetregkt: de stad als merk in ‘the battle of the cities’


De Utrechtse journalist Tonie Broekhuijsen vertaalde de Amerikaanse bestseller Propaganda van Edward L. Bernays. In deze gastcolumn beschrijft hij wat de invloed van deze klassieker uit 1928 is op onze stad, onze omgeving en ons denken.

Utrecht Centraal. Als je de trein uitstapt op het Centraal Station word je bijna meegetrokken naar de centrale hal boven aan de roltrap door de lucht van hamburgers, saucijzenbroodjes, dubbeldikke sandwiches en smeuïge pizza’s. Op de perrons rollen de reclames van de geautomatiseerde uithangborden in je ooghoeken voorbij. Boven aan de roltrap is het tussen de neonverlichting van de winkels even zoeken naar de NS-borden, die je de juiste kant wijzen. Richting het centrum word je in Hoog Catherijne, zomer en winter, dag en nacht, begroet door felverlichte etalages, die je verleiden om make-up, kleding, ijsjes of bonbons te kopen. En anders struikel je en route wel over de krijtborden van eettentjes en restaurants met aanbiedingen van de ‘daghap’ om te lunchen of te dineren. 


Lees hier verder: 

https://denuk.nl/propaganda-de-openbare-ruimte-yoetregkt-de-stad-als-merk-battle-cities/

0 keer bekeken
© 2020 The Social Newsroom
The Social Newsroom logo_edited.jpg